Monday, May 5, 2008

Pengakuan Perisik British (yahudi ) Siri 2

Bahagian 2

siri kajian hubungan wahabi dan yahudi


berkata hempher:

sambungan dari siri pertama:klik jika belum baca

rice_saudiarabia372.jpg


PAda 1122 Hijrah,1710 Masihi,Menteri Penjajahan telah menghantar aku ke Mesir,Iraq,Hijaz dan Istanbul untuk menjadi pengintip dan mendapatkan maklumat yang penting untuk memecahbelahkan umat Islam.Kementerian telah melantik sembilan lagi orang,penuh berkemampuan,satu matlamat dalam satu masa.Sebagai tambahan kepada wang,maklumat dan peta yang kami perlukan,kami telah diberikan senarai yang mengandungi nama pentadbir,ulama, dan ketua kabilah.Aku tidak dapat lupakannya! Apabila aku mengucapkan selamat tinggal kepada setiausaha,dia berkata"Masa depan negara kita bergantung kepada kejayaan kamu.Untuk itu,usahalah segigih mungkin sedaya upaya kamu"


Aku telah merancang perjalanan ke Istanbul ,iaitu pusat kepada khalifah Islam.Disamping tugas utamaku,aku sebenarnya telah memahami bahasa Turki dengan fasih,ia adalah bahasa ibunda orang Islam disana.Aku telah mempelajari di bahsa Turki,Arab dan Parsi di london.Mempelajari BAhasa adalah agak berbeza dari bercakap.Ia memerlukan masa untuk membiasakannya.Aku perlu mempelajari Bahasa Turki untuk mengelakkan orang islam mengesyaki aku.


Aku tidaklah bimbang jika mereka mengesyaki aku.Orang islam adalah kaum yang bertolak ansur,hati terbuka ,seperti apa yang mereka pelajari dari nabi mereka Muhammad"alaihi salam".Mereka tidaklah seperti kami.Tambahan ketika itu kerajaan Turki tidak mempunyai badan untuk menangkap perisik.

bandar.jpg

Setelah perjalanan yang memenatkan aku tiba di Istanbul.Aku mengatakan namaku adalah Muhammad dan terus kemasjid,tempat penyembahan bagi orang ISlam.Aku suka cara Muslimmenjaga disiplin,kebersihan dan ketaatan.Untuk seketika aku berkata kepada diriku:Kenapa kita melawan orang yang tidak bersalah ini?Adakah nabi Musa yang menasihatkan kita?Setelah aku memendamkan rasa gundah gulana tersebut aku kembali menerukan misi aku.

Di Istanbul,aku bertemu dengan seorang Ulama bernama "Ahmad Effendi".Dengan akhlaknya yang baik,keterbukaan hatinya,warak ,tidak pernah aku melihat orang kuat agama yang menyamainya.Orang ini berusaha bersungguh2 untuk mencontohi nabi Muhammad.Menurutnya ,Muhammad adalah manusia yang sangat sempurna,dan tinggi darjatnya.Apabila beliau menyebut tentang Muhammad,matanya digenangi air.Aku sangat bertuah kerana dia tidak sedikit pun bertanya dari mana aku datang dan siapa aku yang sebenarnya.Dia menggelarku "Muhammad Effendi" . Dia menjawab segala persoalanku dengan tenang dan sabar.Dia menganggapku sebagai tamuyang datang ke Istanbul untuk bekerja di Turki dan hidup dibawah naungan Khalifah,pengganti Nabi Muhammad.Kononnya inilah alasan aku untuk berada di Istanbul.

PAda satu hari,aku telah berkata kepada Ahmad effendi:"Ibu Bapaku dah mati.Aku tidak mempunyai abang atau kakak dan aku juga tidak mewarisi sebarang harta.Aku datang ke negara Islam untuk bekerja dan untuk belajar Al Quran dan Sunnah,untukdunia dan akhirat"
Dia sangat gembira mendengar perkataan dari ku itu dan berkata " Kamu berhak untuk di hormati untuk 3 alasan tersebut." Aku telah menulis dengan tepat apa yang beliau katakan


"

  1. Kamu adalah seorang muslim,Setiap muslim adalh bersaudara.


2.Kamu adalah tetamuku.RAsulullah SAW bersabda"layanilah tetamu mu dengan baik"


3.Kamu mahu bekerja.Ada hadis menyatakan bahawa orang yang bekerja disayangi Allah"


Perkataannya menggembirakan aku sekali.Aku berkata kepada diriku," Adakah nilai ini dalam agama Kristian juga?Malulah kalau tidak ada langsung"Apa yang menarik ialah Islam ,agama yang mulia teah dirosakkan oleh mereka yang tidak mengambil tahu apa yang berlaku dalam kehidupan.

reruntuhan-rumah-khadijah_o.jpg

Aku mengatakan kepada Ahmad Effendi bahawa aku ingin mempelajari Al Quran.Dia menjawab mengatakan bahawa dia sudi mengajarku.Aku sangat pelat teruamanya dalam menyebut beberapa huruf.Dalam masa 2 tahun, aku membaca kesemua Alquran.Sebelum pengajaran dimulakan ,dia akan berwuduk dan juga menyuruh aku untuk berwuduk.Dia duduk menghadap kiblat dan mula mengajar.

Apa itu wuduk?Ia adalah siri pembasuhan:


1)Muka

2)Tangan hingga ke siku

3)membasuh kepala,telinga

4)kaki


Aku terpaksa mengguna miswak kerap kali.Miswak adalah kayu yang digunakan orang Islam untuk membersihkan mulut dan gigi mereka.Aku menyangka kayu ini adalah berbahaya untuk mulut dan gigi.Kadangkala ianya melukakan mulutku dan mengakibatkan berdarah.Apapun aku terpaksa menggunakannya.Menurut mereka miswak adalah sunat muakad .Mereka mengatakan kayu ini sangat berguna.Akhirnya gigi berdarah sudah tiada lagi.Dan nafas berbau busuk yang aku alami (dan juga warga British yang lain)juga telah hilang.


Ketika aku menetap di Istanbul,aku menghabiskan masa dalam bilik yang aku sewa dari seorang lelaki yang bertanggungjawab di masjid.Hamba tersebut bernama "Marwan Effendi".Marwan ialah nama salah seorang sahabat nabi Muhammad.HAmba tersebut seorang yang sangat kalut.Dia menasihatkan aku " berilah nama bakal anak kamu Marwan ,kerana Marwan adalah salah seorang pejuang terhebat Islam"

"Marwan Effendi akan menyediakan makan malam.Aku tidak akan bekerja pada hari Jumaat,iaitu hari cuti bagi muslim.Pada minggu kemudiannya aku bekerja dengan seorang tukang kayu bernama Khalid,aku dibayar secara mingguan.Oleh kerana aku bekerja sambilan,dari pagi hingga tengahhari,dia hanya memberikanku separuh gaji berbanding pekerjanya yang lain.Tukang kayu ini seringkali menceritakan tentang kehebatan Khalid bin Alwalid,iaitu salah seorang sahabat .Dia adalah seorang pejuang yang hebat .Telah memimpin banyak peperangan.Sayangnya pemecatannya oleh Omar Al Khatab semasa pemerintahan khalifah telah melukakan hati tukang kayu itu.

"Khalid" tukang kayu iaitu majikanku adalah seorang yang tidak bermoral dan juga sangat sensitif.Dia entah macam mana mempercayaiku dengan sepenuh hati.Aku tak tahu mengapa,mungkin juga kerana aku selalu mematuhi arahannya.Dia mengabaikan Syariat dalam diam diam.Tetapi dihadapan rakannya dia berpura pura mengikuti syariat.Dia pergi Solat Jumaat,tetapi,aku tak pasti tentang solat 5 waktu yang lain.

Aku bersarapan di kedai.Selepas kerja,aku pergi kemasjid untuk solat zuhur dan tinggal untuk solat Asar.Selepas soalt zohor,aku pergi ke rumah Ahmad Effendi,di mana dia akan mengajar aku Al quran,bahasa Arab dan turki untuk 2 jam.Setiap hari jumaat aku akan memberikan gajiku kepadanya kerana telah mengajar aku dengan baik,dia telah mengajar aku membaca quran dengan baik,hukum hakam dalam Islam dan juga bahasa Arab dan turki .



Apabila Ahmad Effendi tahu bahawa aku masih bujang maka dia menawarkan kepada aku untuk mengahwini akan perempuannya.Tetapi aku enggan.Dia memujuk lagi dengan mengatakan "berkahwin itu adalah sunah.NAbi bersabda" sesiapa yang ingkar suannha ku maka dia bukan umatku".Aku aku menyedari bahawa ini akan menyebabkan berakhirnya hubungan peribadi kami,aku terpaksa berbohong kepadanya bahawa aku lemah syahwat.Ini akan memastikan hubunganku dengannya berkekalan.

Apabila penetapanku selama 2 tahun ku di Istanbul sudah berakhir,aku memberitahu "Ahmad Effendi abahawa aku ingin pulang.Dia berkata"jangan pergi,mengapa nak pergi juga?Kamu boleh jumpa apa sahaja di Istanbul.Allah Taala sudah memberikan agama dan dunia di kota ini.KAmu kata kamu tidak mempunyai ibu bapa lagi dan adik beradik.KEnapa tak nak tinggal sahaja di Istanbul?Kelihatan Ahmad Effendi ingin memujuk aku supaya tidak keluar dari IStanbul.Tetapi semangat patriotik aku memaksa aku pulang ke London ,menghantar laporan tentang pusat pemerintahan khalifah dan mengambil arahan baru.



Selama aku tinggal di Istanbul,aku menghantar laporan bulanan ke kementerian penjajahan.Aku teringat dalam satu laporan aku bertanya apakah yang patut dilakukan,maka mereka menjawab aku patut meliwatnya jika ianya dapat membantu kamu.Aku rasa teruk dengan jwapan ini.Aku athu ianya(liwat) adalah perkara mulia di England.TApi inilah kali pertama orang atasan mengarah aku berbuat demikian.Aku terpaksa mengambil dadah sebanyak banyaknya.Jadi hanya diam dan menyambung tugas aku.


Aku mengucapkan selamat tinggal kepada "Ahmad Effendi" ,matanya dibasahi dan dia berkata kepada ku," Anakku!,Semoga Alla taala bersama kamu!Jiaka kamu boleh ,datang ke IStanbul dan melihat aku sudah tiada ,ingatlah aku.Bacakanlah fatihah untuk roh ku.Kita akan berjumpa di hari Akhirat dihadapan Rasulullah.BAgaimanapun,aku juga sangat sedih,sehingga menitiskan airmata.Tetapi rasa untu meneruskan tugas menghancurkan Islam itu lebih kuat...

No comments: