Wednesday, September 19, 2007

Ulama jamin tiada fahaman luar (wahabi )gugat ummah

Ulama jamin tiada fahaman luar gugat ummah


awal2 lagi Asri dah kuar .cabuttt lariii!!

http://utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0919&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_05.htm

KUALA LUMPUR 18 Sept. – Para ulama hari ini memberi jaminan tidak ada fahaman atau pemikiran baru dari luar yang mampu memecah belah umat Islam serta menimbulkan suasana kacau-bilau di negara ini.

Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Abdul Hamid Othman berkata, ulama memberi jaminan struktur pegangan agama Islam di negara ini berdasarkan akidah Ahli Sunah Waljamaah tidak boleh diganggu gugat oleh mana-mana pemikiran baru yang boleh merosakkan suasana.

Katanya, undang-undang sedia ada serta pentadbiran berkaitan hal ehwal agama oleh jabatan agama negeri-negeri berupaya menghalang unsur-unsur tidak sihat itu daripada mempengaruhi umat Islam di negara ini.

‘‘Keadaan di Malaysia dengan undang-undang yang ada ditambah pengurusan agama mengikut negeri-negeri telah mewujudkan kestabilan sehingga unsur-unsur dari luar sukar untuk menembusi,’’ katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas majlis dialog di antara Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dengan para ulama di sini, hari ini.

Dalam perjumpaan tersebut, Perdana Menteri berbincang lebih sejam dengan kira-kira 40 ulama, cendekiawan dan ahli akademik mengenai isu-isu semasa berkaitan agama Islam.

Abdullah kemudiannya berbuka puasa, diikuti solat Maghrib dan Isyak secara berjemaah sebelum menunaikan solat tarawih.

Menurut Abdul Hamid, dalam pertemuan tersebut, para ulama turut mencadangkan supaya pendidikan secara harmoni dan berterusan dilaksanakan bagi membendung gejala tersebut.

Jelasnya, cara tersebut dilihat lebih berkesan kerana Malaysia mempunyai penduduk berbilang agama dan kaum serta pelbagai parti politik.

Beliau memberitahu, banyak negara Islam khususnya di Asia Barat telah berpecah belah ekoran fahaman agama yang berbeza-beza.

1 comment:

Anonymous said...

asri memang kecut kote,mana berani ,mana mana tempat pun mcm tu,kat dbp masa us nuruddin pun gtu gak,dasar wahabi