Tuesday, June 5, 2007

DIALOG KLASIK DENGAN KAUM SALAFI TUA

Sumber Petikan:
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org

DIALOG KLASIK DENGAN KAUM SALAFI TUA

Semua dialog ini berlaku pada awal tahun 2005. Ketika itu saya baru berjinak-jinak untuk mengambil berat permasalahan kaum Salafi Wahhabi. Pengetahuan, pemahaman dan kesedaran saya ketika itu tentulah belum sebaik hari ini.

Ok, mari kita “enjoyyyy”!


DIALOG ALEXANDERWATHERN-IBNU ZAIDI

IBNU ZAIDI (al-Ahkam.net)
(Posted: Wed Mar 09, 2005 3:24 pm ):

Cuba saudara ku berfikir sejenak bagaimana kah Islam yg tulin yg dibawa oleh Rasulullah saw ditokok sesuka hati oleh umat yg kemudian yang masing masing fikirkan ia baik...sehingga solat zohor yg 4 rakaat ditambah 8 rakaat bukankah nampak ia lebih baik.dipersilakan saudara melakukan...Puasa sebulan Ramadhan disambung kesyawal....lebih nampak Tawadduk.

ALEXANDERWATHERN
(Posted: Thu Mar 10, 2005 11:26 pm):

Bagus! Nampaknya Ibnu Zaidi telah ada suatu idea tentang apakah bidaah dhalalah yang sebenarnya. Bidaah dhalalah yang kononnya: 'Setiap bidaah itu sesat dan setiap yang sesat itu ke neraka," adalah perkara yang diperkatakan di atas - iaitu INOVASI KEPADA IBADAH YANG SUDAH TETAP... seperti solat Subuh TETAP 2 rakaat lalu ditambah jadi lebih atau dikurangkan- maka INILAH BIDAAH DHALALAH.
Puasa 30 hari ditambah jadi 32 hari atau sengaja bukak puasa lewat lepas Isya', padahal perkara tu sudah TETAP. maka inilah bidaah dhalalah.

Perkara yang tidak DITETAPKAN oleh syariat Islam macam tahlil, talkin, kenduri arwah, maulid dsb... tidak termasuk ke dalam bidaah dhalalah, tetapi BIDAAH HASANAH.

Kesimpulannya, diharap Ibnu Zaidi faham apa yang sedang diperbincangkan di sini- iaitu perkara ibadah yang TIDAK TETAP SAHAJA.

Boleh jadi juga selama hari ini Ibnu Zaidi TERSALAH FAHAM dalam konteks- apa jenis bidaah yang dipertahankan oleh aliran tua. Kami tidak pernah langsung pertahankan bidaah dhalalah iaitu inovasi kepada amalan yang sudah TETAP.
Harap tuan dapat perbetulkan persepsi ini.

PENERANGAN:

Banyak sekali golongan muda yang terkena jarum-jarum halus dan besar pelampau Wahabi/ Salafi memberikan contoh sebagaimana di atas.
Kononnya walaupun nampak baik, solat Zohor 4 rakaat tak boleh ditambah jadi 8 rakaat.
Kononnya walaupun nampak baik, puasa sebulan Ramadhan tak boleh disambung terus ke Syawal.
Dan lain-lain contoh seperti, walaupun nampak baik, ibadah Haji tak boleh dibuat setiap bulan.
Walaupun nampak baik, tapi tak boleh sengaja lewatkan bukak puasa sampai pukul 10 malam.

Apa ni???
Ini semua memang betul la bidaah dhalalah, sebab buat inovasi terhadap perkara yang telah TETAP. Kami pun tak buat bidaah dhalalah ini, kenapalah contoh-contoh sebegini yang diberi?
Adakah tahlil tu benda tetap? Adakah kenduri arwah tu benda tetap? Adakah Maulidurrasul benda tetap?

Kesimpulannya, dapatlah kita “detect” bahawa sebenarnya masih ramai pendokong fahaman ini yang TIDAK TAHU APA YANG MEREKA PERJUANGKAN selama hari ini.




DIALOG ALEXANDERWATHERN- AL HAKIM

ALEXANDERWATHERN:
Mengapa disusun aurad seperti al-Ma'thurat oleh Hassan al Banna? Kalau baik, tentu Rasulullah dah susun siap-siap.

AL HAKIM (sl-Ahkam.net):
saya rasa masalah pembukuan dan penyusunan ma'thurat bukan menjadi masalahnya,hal ini sama halnya dengan pengumpulan al-quran dan pembukuannya...apakah salah semua itu?...masalah sekarang ni ma'thurat adalah satu kumpulan amalan2 harian yg nabi lakukan,so bila nabi lakukan sesuatu perkara,maka ia menjadi sunnah yg harus untuk diikuti...dengan berlakunya peredaran masa,maka al ma'thurat diauaradkan supaya ia lebih senang untuk diamalkan oleh setiap umat islam...nabi sudah menunjukkan contohnya dan kita menyusun dan membukukan aurad ma'thurat untuk kemaslahan ummmat..dan ini bukanlah bidaah tercela kerana ia ada asalnya dari perbuatan nabi..bukan begitu? sekadar mengeluarkan pendapat.......

ALEXANDERWATHERN
(Posted: Thu Mar 10, 2005 11:35 pm ) :
Sama juga, bukan masalah tahlil arwah kerana hal itu sama juga dengan penyusunan Al-Ma’thurat. Bolehkah kita kata Ma’thurat itu bidaah dhalalah kerana tiada di zaman Nabi? Kalau melihat kepada nama besarnya iaitu Ma’thurat- memang lah tak ada. Tapi yang sepatutnya dilihat adalah himpunan isi kandungannya.

Maka bolehkah kita katakan tahlil arwah itu bidaah dhalalah kerana ia tiada di zaman Nabi? Memanglah begitu kalau tengok NAMA BESARNYA setelah dihimpunkan iaitu tahlil arwah. Yang sepatutnya dilihat adalah isi kandungannya secara berasingan iaitu kenduri, bacaan Quran, zikir, doa dsb. Bukankah semuanya itu ada asalnya dari Rasulullah?

Dengan berlakunya peredaran masa, maka semua isi kandungan tahlil arwah itu disatukan suapaya ia lebih mudah dan seragam- untuk kemaslahatan umat.



DIALOG ALEXANDERWATHERN-MUJAHID

MUJAHID (al-Ahkam.net):
Ttg pakaian- apakah pakaina tradisi islam..serban, jubah apa lagi...pakaian ini tak disyariatkan..yg disuruh menutup aurat, tidak berlebih-lebihan..tidak pernah rasululah suruh kita pakai serban, jubah dan lain2 pakaian arab.....pakaian itu menurut uruf selagi x bercanggah dgn syara'..ia tak termasuk dlm kategori bid'ah...

ALEXANDERWATHERN
(Posted: Fri Mar 11, 2005 12:07 am):
Betulkah Rasulullah tak pernah suruh?
Bagaimana dengan hadith-hadith tentang serban yang di antaranya:

“Berserbanlah, nescaya bertambah kesabaran kamu.”
(Thabrani)

“Berserbanlah kerana para malaikat itu memakai serban.”
(Thabrani)

“Hendaklah kamu memakai serban dan labuhkanlah (hujungnya) ke belakang kerana sesungguhnya ia adalah tanda para malaikat."
(Thabrani & Baihaqi)
Serta banyak lagi hadith-hadith serban.

Kata orang, hadith-hadith tu kebanyakannya dhaif, malah ada yang palsu.

Jawapan:
Hadith berkenaan serban banyak. Sungguhpun setiap satunya dhaif, tetapi ia tetap mutawatir (disepakati ramai) dari segi BAIKNYA BERSERBAN.
Lagi pula, berkenaan BAIKNYA BERSERBAN itu sekurang-kurangnya ada juga hadith2 dhaif yang mutawatir dari segi maknawinya.
Tapi adakah sekurang-kurangnya hadith dhaif yang mengatakan pakai serban tak dak apa-apa?

Hairan jugak memikirkan, MENGAPA KITA LEBIH CENDERUNG MEMILIH untuk mengatakan yang serban tidak disuruh Nabi ALAUPUN TAK ADA WALAU SATU HADIS DHAIF mengatakan demikian, tetapi MENINGGALKAN berapa banyak hadith2 dhaif yang mutawatir dari segi maknawi tentang Nabi suruh berserban?

Mengapa kita tak pakai hukum yang “at least” ADA JUGAK HADIS DHAIF, tetapi pakai hukum yang TAK DAK HADIS LANGSUNG?

Takkanlah senang-senang kita nak berfatwa sendiri:
“tidak pernah rasululah suruh kita pakai serban, jubah dan lain2 pakaian arab.”

Dalam kitab2 usul fiqh sering dikeluarkan suatu kaedah berbunyi:
“Berkekalannya Nabi melakukan sesuatu perkara itu memahamkan keafdhalannya.”
Tentu kita faham, Rasulullah lebih banyak berserban daripada tidak berserban ketika di luar rumah. Ini menunjukkan suri teladan- kan ke pada diri Rasulullah tu telah ada suri teladan yang baik?

Oleh kerana Rasulullah selalu baca qunut, maka Imam Syafie mestikan qunut dalam solat Subuh, bahkan dikira dapat pahala. Tapi Imam yang lain kata tak mesti. Adakah Imam Syafie salah?
Maka saya tetap mengira serban adalah dicontohkan oleh Rasulullah agar diikuiti oleh umat Islam, dan memakainya mendapat ganjaran baik daripada Allah.

PENJELASAN:
Hairan kita memikirkan bagaimana MUJAHID boleh mengatakan yang Rasulullah TAK PERNAH suruh pakai serban!

* Untuk memahami kesunnahan serban, para pembaca boleh meneliti tulisan saya bertajuk CERAMA: SERBAN ABANG di http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/topic7.html
Yang terdiri daripada 5 siri.

“PANDANG GLOBAL, BERGERAK SEBAGAI SATU UMAT”

No comments: