YA! Wahhabi dan sesiapa sahaja yang mengatakan Allah Duduk Dan Bertempat adalah kafir terkeluar dari agama islam.Lihat fatwa ulama-ulama salaf dan khalaf mengenai kekufuran orang yang menyandarkan bagi Allah tempat dan Duduk :
-Ibn Al-Mu’allim Al-Qurasyi (wafat 725) dalam kitab Najmul Muhtadi menukilkan dari Al-Qodi Husain bahawa Imam Syafie menyatakan :“ Sesiapa beranggapan Allah duduk diatas arasy maka dia KAFIR ”.
-Imam Nasafi pula menyatakan sesiapa yg menetapkan tempat bagi Allah maka dia telah menentang nas alquran maka barangsiapa menentang nas alquran adalah dihukum KAFIR :
وقال الشيخ لسان المتكلمين أبو المعين ميمون بن محمد النسفي الحنفي (508هـ ما نصه (تبصرة الأدلة 1/169) :"والله تعالىنفى المماثلة بين ذاته وبين غيره من الأشياء، فيكون القول بإثبات المكان له ردًّا لهذا النص المحكم ـ أي قوله تعالى :{ليس كمثله شىء} ـ الذي لا احتمال فيه لوَجْهٍ ما سوى ظاهره، ورادُّ النص كافر، عصمنا الله عن ذلك" اهـ.
-Imam Abu Hanifah (wft 150h) seorang ulama yg tertua dikalangan 3 mazhab menyatakan didlm kitab beliau berjudul Fiqhul Absot yg ditahkikkan oleh imam Kauthry mukasurt 12 ternyata :
فقد كفّر الإمام المجتهد أبو حنيفة (150هـ رضي الله عنه من ينسب المكان لله تعالى، فقال في كتابه "الفقه الأبسط" (الفقه الأبسط، ضمن مجموعة رسائل أبي حنيفة بتحقيق الكوثري ص12) ما نصه :"من قال لا أعرف ربي في السماء أو في الأرض فقد كفر، وكذا من قال إنه على العرش، ولا أدري العرش أفي السماء أو في الأرض"اهـ.
Yg bermaksud : “ Barangsiapa berkata ‘ Aku tak tahu Tuhanku di langit ataupun dibumi ’ Maka dia telah KAFIR, begitu juga sesiapa yang mengatakan “ Dia di atas arasy dan aku tak tahu arasy itu dilangit atau dibumi”.
Sy kata: mungkin ada yg akan mempertikaikan kata-kata imam Abu Hanifah tersebut…ketahuilah ulama lebih memahaminya…mari kita lihat syarahan kepada kenyataan Imam Abu Hanifah tersebut oleh Syeikh Al-Izzu Bin AbdisSalam didalam kitab beliau berjudul Hallu Rumuz :
ما نصه :"لأن هذا القول يوهم أن للحق مكانًا، ومن توهم أن للحق مكانًا فهو مُشَبِّه"اهـ
Yg bermaksud : Demikian org yang mengatakan perkataan tersebut KERANA menyandarkan bagi ALHAQ itu bertempat(AlHaq adalah dianatara nama Allah)Baranag siapa yg menyandarkan tempat bagi Allah maka dia adalah MUSYABBIH”.Menyifatkanb Allah itu bertempat adalah menyifatkan Allah dgn sifat2 makhluk.Imam Tohawi didlm kitab Aqidah Toahiwiyyah menyatakan :
"ومن وصف الله بمعنى من معاني البشر فقد كفر" اهـ
Yg bermaksud:
”Sesiapa menyifatkan Allah dgn sifat-sifat makhluk maka dia KAFIR”.
- Imam Ibnu Hajar Al-Haitami menukilkan dari mazhab empat hukum takfir bagi sesiapa yg menetapkan jisim dan arah(tempat) bagi Allah:
وقال الشيخ شهاب الدين أحمد بن محمد المصري الشافعي الأشعري المعروف بابن حجر الهيتمي (974هـ ما نصه (المنهاج القويم ص:224) :"واعلم أن القَرَافي وغيره حكوا عن الشافعي ومالك وأحمد وأبي حنيفة رضي الله عنهم القول بكفر القائلين بالجهةوالتجسيم، وهم حقيقون بذلك" اهـ.
- Imam Mulla Ali Qori pensyarah kitab Imam Abu Hanifa berjudul Fiqhul Akbar telah menukilkan kenyataan Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafie, Imam As-asyari dan Imam Baqilany menghukum bagi sesiapa yg menetapkan tempat bagi Allah adalah dia dianggap KAFIR ...
menghukum bagi sesiapa yg menetapkan tempat bagi Allah adalah dia dianggap KAFIR ...:وقال الشيخ ملاّ علي القاري الحنفي (1014هـ ما نصه (شرح الفقه الأكبر: بعد أن انتهى من شرح الرسالة ص215) :"فمن أظلمممن كذب على الله أو ادعى ادعاءً معينًا مشتملاً على إثبات المكان والهيئة والجهة من مقابلة وثبوت مسافة وأمثال تلك الحالة،فيصير كافرًا لا محالة" اهـ. وقال (ص271-272) :"من اعتقد أن الله لا يعلم الأشياء قبل وقوعها فهو كافر وإن عُدّ قائله من أهل البدعة، وكذا من قال: بأنه سبحانه جسم وله مكان ويمرّ عليه زمان ونحو ذلك كافر، حيث لم تثبت له حقيقة الإيمان" اهـ.وقال أيضًا ما نصه (مرقاة المفاتيح 3/300) :"بل قال جمع منهم ـ أي من السلف ـ ومن الخلف إن معتقد الجهة كافر كما صرح بهالعراقي، وقال: إنه قول لأبي حنيفة ومالك والشافعي والأشعري والباقلاني" اهـ.
famaza ba'dal haqqi illa dholal
artikel asal oleh
abu_syafiq
Monday, March 5, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment