Sunday, June 1, 2008

SIAPA CAKAP FATHUL BARI TAK SALAH?!!

petikan dari http://abulehyah.blogspot.com/



Di sediakan oleh ;
Abu Lehyah al-Kelantany
(0133005046)




بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين, مكون الأكوان, مدبر الأزمان, الموجود أزلا وأبدا بلاكيف ولاجهة ولامكان , والصلاة والسلام على محمد سيد الأنبياء والمرسلين, وعلى ءاله الطاهرين وصحابته الطيبين, اما بعد

mari sama-sama menikmati "temuramah" exclusive ini.


FADHIHAH ALWAHHABIYYAH ;


Nampaknya risalah dan artikel yang membongkar kesalahan dan ketidaktanggungjawaban seorang yang cuba mengukir nama di persada hadis menarik perhatian minoriti gadis-gadis dan kanak kanak wahabi di Taman Ilmu dan budi ini. Mereka mula mempertikai keauthentikan isi artikel tersebut dan menganggap ianya fitnah dan tohmahan terhadap Fathul Barri.


Oleh itu, penulis dengan rendah diri ingin sekali menjelaskan kekusutan dan ketidakyakinan pengikut Fathul Barri terhadap isu yang ditimbulkan pada risalah itu. Isu Fathul Bari seorang wahabi atau tidak, telah diiktiraf oleh beliau sendiri.(di dalam rakaman yang telah disebut pada artikel yang lalu).



Untuk mengelakkan kerumitan dan keserabutan itu, pada pandangan penulis elok kiranya pengikut-pengikut kelas Fathul Barri seperti Syakira dan yang lain-lain yang taksub dan taqlid dengannya, bertanya sendiri persoalan ini kepada Fathul Bari. Penulis mencadangkan beberapa tips dan soalan kepada muhibbin Fathul Barri untuk ditanya kepadanya:
Sezaman dengan Ibn Taimiyah Harrani :

  1. Benarkah ‘ustaz ‘ diupah oleh wahabi untuk mengajar dan menyebar ajaran wahabi di Malaysia umumnya dan uia khususnya?
    Fathu Bari : dak eh..sape fitnah ana ni…( qaddarallau wa masha aa wa faal)


  2. Jika bukan,kenapa ustaz mempertahankan ibnu taimiyah (rujukan wahabi) dan Muhammad abd wahab bermati –matian?
    Fathul Bari : laa..depa tuu ulamok ASWJ, yang duk rod-rod tuu puak puak tak paham!Bahasa Arab pon tak gheti?


  3. Sekarang ustaz mengatakan kedua mereka ni memperjuangkan ahli sunnah yang sebenar, persoalannya kenapa berlambak ulamak yang sezaman dengan mereka dan selepas mereka, bahkan aqriba’ mereka sendiri menolak mereka sebagai ASWJ ?( seperti catatan Mufti Hanabilah di Makkah Mukarramah Imam Al-allamah Syeikh Mumammad Bin Abdullah ibn Humaid al-Najdi( wafat 1295 hijrah), yang menyebut bahawa ayah Muhammad Abd Wahab itu sendiri dan juga abangnya menolak dakyah Muhammad Abd Wahab ini. Rujuk kitab al-suhubu al wabilah a’la dhoroih al-hanabilah m/s 275-276…bacalah jangan tak baca!!p).
    Fathul Bari : nti/nta dapat maklumat daghi mana? alahai..mungkin salah cetak tuu. Lagipun cetakan itu cetakan Saudi (dia pun tak percaya). Nanti ana confirm balik. Ala,Muhamad Abd Wahhab tuu akidah dia bukan amek daghi org lain pon, dari Ibn Taymiyah jgk..Depa sumua tuu "ASWJ"!

  4. Tadi ustaz mengatakan Muhd Abd Wahab ini ulamak dan sekarang ustaz cakap Ibn Taimiyah juga ulamak, persoalan saya (loghat utara), kenapa berlambak –lambak ulamak ahli sunnah wal jamaah menyanggah bahkan bertimbun-timbun ulamak mengkafirkan Ibn Taimiyah.
Sebahagian mereka itu sezaman dengan ibn taimiyah sendiri seperti :

  1. Syeikhul Islam al-Hafiz Allamah al-Faqih Taqiuddin Al-Subki ( 756H) dalam kitab Al I’tibar Bi Baqa al Jannah Wa an-Nar, Ad-Durrah al Mudhiyyah Fi ar-Radd ‘Ala Ibn Taimiyah., Syifa as-Saqam fi Ziyarah Khairi al Anam- An-Nazhar al Muhaqqaq fi al Halif Bi ath-Thalaq al Mu’allaq, Naqd al Ijtima’ Wa al Iftiraq fi Masa-il al Ayman wa ath-Thalaq- at-Tahqiq fi Mas-alah at Ta’liq, Raf' asy-Syiqaq ‘An Mas-alah ath-Thalaq.
  2. Al-Faqih Tajuddin a-Subki (771h), dalam kitab Tabaqat Syafiyah Kubra.
  3. 4 orang Qadhi yang menghukumkan ibn taimiyah sesat selepas disiasat ke atas ibn taimiyah dan kitab-kitabnya beserta saksi-saksi adil. a) Al-qadhi al-Mufassir Badruddin Muhammad bin Ibrahim bin jamaah al-Syafie (773h)
    b) Al-qadhi Mohammad bin Hariri al-Ansori al-Hanafi
    c) Al-qadhi Mohammad bin Abu Bakar alMaliki
    d) Al-qadhi Ahmad bin umar al maqdisi al-Hanbali
  4. Al-Faqih Abu qasim Ahmad bin Muhammad bin Muhammad bin Syirazi(733h) dalam kitab risalah radd ibn taimiyah.Al –Faqih al-Muhaddis Jalaluddin Muhammad Alqazwini Al-syafie(739h)
  5. Sultan Ibn Qalawun (741h) memenjarakan ibn taimiyah dan menulis dalam warta kerajaan yang dihantar keseluruh masjid.
  6. Al-Hafiz Al-Zahabi bekas murid ibn taimiyah sendiri mencela keras ibn taimiyah dalam Nasihat al-Zahabiyah,Bayan zaghali ilmi wa Al-tolab. Beliau mengkafirkan siapa yang kata Allah duduk di atas arasy untuk berehat. Yang berminat Cuba rujuk kitab Al-Kaba'ir.
  7. al-Mufassir Abu Haiyyan al –Andalusi(745h) dalam tafsir nahrul madd min al bahril muhit.
  8. al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani(852h) dalam kitab Al-durarr al-Kaminah…,dalam kitab fathul bari syarah bukhari,Al-isyarah bituruki hadis ziarah.
  9. Al-hafiz Abd Rahman bin Ahmad yang masyhur dengan gelaran Ibn Rejab Hanbali (795h) dalam kitab bayan musykil ahadis alwaaridati fi anna tolaq al salas wahidah.
  10. Al-hafiz waliyuddin Al-I’raqi(826h) dalam kitab Al-Ajwibah mardhiah fi radd A’la Alislati almakkiyah.
  11. Al-Faqih Abu Bakar al Husoni pengarang kitab fiqh masyhur kifayatul akhyar dalam kitab daf’u syubah man syabbaha wa tamarrad.
  12. Al-Allamah A’lauddin al Bukhari Alhanafi (841h) mengkafirkan ibn taimiyah dan mengkafir sesiapa yang menggelar ibn taimiyah syeikhul islam (iaitu mereka yang mengatakan ibn taimiyah syeikhul islam sedangkan mereka mengetahui kekufuran ibn taimiyah ) perkara ini disebut Al-Hafiz al Sakhawiy( anak murid ibn hajar Al-asqalani) dalam kitab Al-dhau’ Al -lami’.
  13. Al-Hafiz Al-Sakhawiy (902h) dalam kitab Al-I’lan bittaubikh liman zamma al-tarikh.
  14. Syeikh Ibn Hajar Al-Haitami Al-makkiy dalam kitab Al-Fatawa Al-hadisiyyah, hasyiyah Al-idhoh fii manasik.
  15. Syeikh Mulla Ali Qari dalam kitab syarah Alsyifa karangan qadi I’yad.
  16. Mufti republic mesir ,Syeikh Muhammad Bakhit al-Muti’i (1354 h) dalam kitab tathir al fuaadi min danasil iktiqad.
  17. Al-Hafiz Syeikh Ahmad bin AlSiddiq al-Ghumari Al-Maghribi (1380h) dalam kitab hadiyah al sughra’ ,kitab Al-qaulu Al-jali.
  18. Al Hafiz Abdullah Al Ghumari Al-Maghribi (1413h) dalam kitab Itqan sun’ah fi tahqiq makna al-bid’ah, Al-rasail ghummariyah.
  19. Syeikh Sirajuddin ‘Abbas(1403h) ulamak Melayu Indonesia.
  20. Dan ramai lagi…
    ishh..issh..betooi ka ni ustaz??
    Fathul Bari : Errrrkkk..erkk.sss ya..mungkin mereka tipu tu. Tak pun nanti saya kaji balik. Ini fitnah terhadap "syeikhul islam". Mungkin ulamak-ulamak tadi tak faham baca buku-buku ibn taymiyah kot. Tak pun pun Ulamak-ulamak yang berlambak tadi tak baca habis buku dia.
    5) Tp ustaz,saya rasa pelikla. Takkanla ulamak-ulamak yang muktabar tadi berkumpul semata-mata untuk rod ibn taymiyah kalau dia tak salah? Adakah kita nak tinggalkan semua kata-kata ulamak dan bukti yang amat kuat yang dorang pegang semata untuk mempertahankan ibn taymiyah?
    Fathul Bari : Ana kena kaji lagi masalah ni ukht/akh/mas.., hari ni ana tak bawa kitab.lupa ar.nanti la ek ana bagi jawapan balik..
    6 : eerr..err hmmm…hmm????????...

Kenapa Ulamak Mentahzir Wahabi,Ibn taymiyah dan Muhammad Abdul Wahhab ?

Di atas beberapa sebab, antaranya :


  1. Menyebar iktikad yahudi (antaranya Allah duduk atas arasy ),tashbih dan tajsim.
  2. Memutarbelitkan Al-quran dan hadis, dan membuat pentafsiran sendiri tanpa merujuk kepada ulamak-ulamak muktabar.
  3. Gerakan pelampau dan pentakfir umat islam (mengkafirkan salaf dan khalaf).
  4. Membidaah amalan yang disunatkan dan diharuskan dalam islam.
  5. Menanam fikrah pengganas sehingga berlaku pembunuhan seperti di Algeria,Iraq, Thailand,Jordan dan di bumi Syam.
  6. Dan belambak lagi..

DI SEDIAKAN OLEH :

ABU LEHYAH AL-KELANTANY

(0133005046)

No comments: